torstai 13. joulukuuta 2012

100 % ei ole 100 % !!!

Siis oikeesti. Tänään mä söin taas purkkaa kun oli tylsää. Kato kun mä oon lukenut netistä, että purkka on terveellistä. Ksylitoli ja jotain sellasta. Niinku hampaat. Ja mä syön tällasta purkkaa, jossa lukee et "100% xylitol". Joten sehän siis tarkottaa, että tää on pelkkää ksylitolii koko purkka. Se on tosi terveellistä. Siks syön sitä paljon.

Mut tänään mulla oli tosiaan ihan hirveen tylsää. Ja satuin vahingossa katsomaan sinne paketin taakse. Ja mä järkytyin ihan täysin: tää purkka ei olekaan pelkkää ksylitolii!!!

Siellä takana oli joku sellanen tuoteseloste tai joku, emmätiä kun en mä ikinä sellasia kato. Mä luen vaan paketin etupuolen ja katon onko siinä nättei värei. Mut siellä takana luki tällai:

makeutusaine (ksylitoli) 66 %, purukumin perusmassa, aromit<(>,<)> sakeuttamisaine (E 414), liivate, kosteudensäilyttäjä (E 422)<(>,<)> emulgointiaine (E 322 rapsilesitiini), pintakäsittelyaineet (E 903, E 901, E 904), arominvahvenne (E 950), happamuudensäätöaine (E 296), väri (E 120). Liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia. Säilytettävä kuivassa ja viileässä.

Siis täh! Siinä onkin vaan 66 % ksylitolii! Tää on ihan törkeetä! Ja mikä vielä pahempaa, siellä on arominvahventeena E950, eli siis asesulfaami K! Se on tosi myrkyllinen aine, kuten oon kaikilta holistisilta hipsterisivuilta lukenut. Ihan vaan jos kymmenen kilometrin säteellä ksylitolitehtaasta on tota ainetta, se siirtyy siihen ja purkat on myrkyllisii. Että törkeetä!

Et muistakaa nyt ettette syö tota purkkaa! Se on tosi epäterveellistä kun se ei ookaan pelkkää ksylitolii! Ja lukeehan tossa, että laksatiivinenkin on. Ihan selvästi johtuu E950:stä, ei ainakaan siitä, että ksylitoli itsessään on laksatiivinen. Se on vaan hömppää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti